Spelregels

Duizenden is een van de populairste kaartspellen in Nederland. De spelregels lijken op die van Rummikub. Het belangrijkste verschil is dat alles wat op tafel ligt niet meer aangeraakt mag worden. Je mag ook geen kaarten aanleggen bij je tegenstanders.

Zoals veel kaartspellen kent Duizenden een aantal variaties in de spelregels. Voor wie het spel Duizenden al kent, zijn dit de specifieke regels die gelden voor Duizenden online. Verderop zie je alle spelregels.

* Houd er wel rekening mee dat als je bijvoorbeeld een vrouw met 2 jokers uitlegt, dit gezien wordt als 3 vrouwen. Dit verandert daarna ook niet meer. Wat uitgelegd is, ligt vast.

Doel van het spel

Wie het eerst duizend punten haalt wint het spel.

Punten maak je door setjes te maken van de kaarten in je hand. Een setje bestaat uit 3 of meer kaarten van dezelfde kleur (harten, schoppen, klaveren, ruiten) met oplopende waarde of met dezelfde waarde in verschillende kleuren. Elke kaart heeft een bepaald aantal punten. Een joker mag in plaats van elke andere kaart gelegd worden. Een aas geldt zowel als 1 of als kaart ná de heer in waarde.

Puntentelling

De puntentelling is als volgt:

1 t/m 95 punten
10, boer, vrouw, heer10 punten
Aas20 punten
Joker25 punten
Schoppen vrouw100 punten

Spelverloop

Het spel bestaat uit een aantal rondes. Zodra één of meer van de spelers aan het einde van een ronde in totaal 1000 punten hebben gehaald dan is het spel afgelopen. Degene met de meeste punten heeft gewonnen.

Begin van een ronde

Aan het begin van iedere ronde schudt de computer de kaarten. Er worden twee volledige stokken kaarten gebruikt, met in totaal 4 jokers. Iedere speler krijgt 13 kaarten. De resterende kaarten komen op de gesloten stapel te liggen. Eén van de kaarten wordt omgedraaid en is het begin van de open stapel. De computer wijst aan wie mag beginnen. Dit is willekeurig.

Iedere beurt

Een beurt bestaat uit 3 stappen:

Afpakken

Je begint je beurt altijd met het afpakken van één kaart van de gesloten stapel of de gehele open stapel. Een enkele kaart afpakken mag altijd.

Je mag de open stapel alleen pakken als je de bovenste kaart meteen kan gebruiken om een setje mee te maken. Dit setje moet je maken met minimaal 2 kaarten uit je hand. Je mag de bovenste kaart dus niet aansluiten bij een setje dat al op tafel ligt. Je moet bovendien altijd een kaart overhouden om weg te gooien. Dus je kan de open stapel niet pakken als je 1 of 2 kaarten in je hand hebt.

Uitzondering: als het de eerste beurt is van een nieuwe ronde mag je de open stapel (met de ene kaart) pakken. Je hoeft deze kaart niet meteen te gebruiken.

De computer bepaalt wanneer je de open stapel kunt pakken. Je ziet dit dus vanzelf. De computer geeft ook aan welk setje ermee gemaakt gaat worden en dat wordt ook meteen uitgelegd. Wil je dit setje niet uitleggen? Pak dan de open stapel niet.

Setjes maken

Na het afpakken ga je setjes maken, voor zover mogelijk natuurlijk. Een setje bestaat uit minimaal 3 kaarten. Deze kaarten hebben:

De joker mag in de plaats van elke andere kaart neergelegd worden. Als de joker eenmaal ligt kun je die niet meer ruilen of verplaatsen. Er is ook geen limiet aan het aantal jokers dat je per setje mag gebruiken.

Je legt een setje door de 3 kaarten te selecteren en dan uit te leggen. Als je 1 of 2 kaarten selecteert dan zal de computer die proberen aan te sluiten bij een setje dat er al ligt. Merk wel op dat de volgorde van de setjes nadat ze uitgelegd zijn niet meer verandert. De kaart wordt aan de voor of achterkant aangesloten. Kan het niet? Dan hoor je dat meteen.

Je kunt meerdere setjes in een ronde uitleggen. Maar de computer zal voorkomen dat je met een ongeldig aantal kaarten blijft zitten:

Kaart weggooien

Aan het einde van je beurt kies je een kaart die je weg wil gooien. Dit mag dus niet de schoppenvrouw zijn. Heb je nog kaarten over? Dan is de volgende speler is aan de beurt.

Einde van een ronde

De ronde is afgelopen wanneer iemand de laatste kaart uitlegt. De punten van de kaarten die de andere spelers nog in hun handen hebben worden van hun rondescore afgetrokken.

Einde van het spel

Het spel eindigt wanneer:

Als één van de spelers het spel verlaat of te lang niet speelt, dan eindigt het spel. Degene die het meeste punten had aan het eind van de vorige ronde heeft gewonnen. Het spel telt niet mee voor je percentage gewonnen/verloren spellen.

Bijzondere spelsituaties

De gesloten stapel is op

In dat geval wordt de open stapel geschud en omgedraaid. De open stapel is daarna dus leeg en jullie kunnen weer opnieuw afpakken. Als er ook niets meer in de open stapel lag, dan is de ronde afgelopen.

Eindigen met schoppenvrouwen

De computer voorkomt zoveel mogelijk dat je met 1 of 2 schoppenvrouwen blijft zitten. Zou je echter toch met 2 schoppenvrouwen in je handen blijven zitten dan mag je er eentje weggooien.

Speltips

Tot slot een aantal speltips:

Veel speelplezier!